Existujú spoločnosti známeho mena, ktorých spája totožný štýl podnikania, ktorý ako sa zdá, prináša úspech. Vlastne obrovský úspech. Tieto spoločnosti podnikajú štýlom známym ako franchising a ak Vám opíšem ako tento druh biznisu funguje, ich úspech vlastne ani nebude prekvapením. Pritom možno povedať, že v tomto smere nevravíme o akýchsi nadmieru potrebných službách na ktoré je spoločnosť odkázaná, ale skôr o poskytovaní služieb v podobe napr. fastfoodového stravovania.
Fornetti, McDolnad,… sú na prvý dojem služby bez ktorých by sme si vedeli predstaviť náš bežný život, ale aj napriek tomu majú nespočet zákazníkov a teda následne i vysoké príjmy. Títo poskytovatelia rýchleho občerstvenia fungujú na spôsob franchisingu, čiže licencie, ktorá spája podniky pod jednou značkou, no podniky vykonávajú samostatnú činnosť na rôznych, aj globálne odlišných miestach. Opísal som to jednoducho a polopatisticky, teda môžem to vysvetliť aj ako vzájomne spolupracujúce, no pritom samostatné podnikateľské subjekty, ktoré sú finančne nezávislé.
Výraz franchising ( z podnikateľského hľadiska) by sme do slovenčiny mohli zjedodušene preložiť ako vzájomný zmluvný vzťah spoločností. Ak sa pozrieme do histórie ale aj prítomnosti tak vidíme, že v mnohých prípadoch je takýto vzťah skutočne prospešný a výnosný. Dnes nie je franchising ničím neobvyklým, skôr naopak. Takýto štýl podnikania vidíme pri mnohých známejších značkách a je viac než úspešný. Inšpirácia vychádza vôbec z prvej franchisingovej licencie z roku 1898 v USA, kedy sa jednalo o predajcu áut General Motors. Nápad vzájomného zmluvného vzťahu jednej značky tak dovolil v tej dobe spoločnosti brutálne expandovať, výrobca zaútočil na verejnosť z každej strany a to bol jeho kľúč k úspechu a zaroven zároveň, akým sa známe spoločnosti riadia dodnes.