Predškolské deti sú veľmi výnimočné a sú často zmätené všeobecnými pravidlami, ako napríklad: "Nehovorte s cudzími ľuďmi". Špecialista na vývoj detí, tvrdí, že:
- Prvým problémom s týmto pravidlom je to, čo máme na mysli tým, keď hovoríme: "Nehovorte!"?
- Druhý problém – čomu hovoríme "cudzinci"? Hovorí sa, že deti nevedia význam všeobecného pravidla, ktoré im zakazuje hovoriť s ľuďmi, ktorých nepoznajú, a súčasne rodičia aj požadujú, aby "hovorili zdvorilo s ľuďmi“.
Keďže malé deti sú veľmi ľahko oklamané, naše úsilie o ich učenie by malo zahŕňať pravidlo, ktoré vyžaduje, aby deti neustále videli dospelých a ich správanie. V tomto štádiu zodpovednosť zaťažuje výlučne nás. V mojej rodine bolo toto pravidlo pevne stanovené, keď mala dcéra tri roky. Požiadali sme ju, aby nám vždy povedala, kde je, aj keď ide na toaletu. Vysvetlili sme jej, že vždy chceme vedieť, kde je alebo kam ide. Toto sa jej zdalo rozumné, pretože deti sa tiež veľmi zaujímajú o to, kde ste. Čoskoro "cestovný plán" sa stal prirodzenou súčasťou našich rozhovorov.
Najdôležitejšou výhodou detí v predškolskom veku pri výučbe osobnej bezpečnosti je to, že tieto pravidlá milujú. V skutočnosti sa spoliehajú na pravidlá. Všimli ste si, že keď zabudnete alebo sa trochu odkloníte od pravidla stanoveného pre dieťa, pripomína vám ho a prinúti Vás ho nasledovať? Väčšina detí miluje konať podľa pravidiel; Obzvlášť sa im páči, aby riadili svojich kamarátov s kráľovskými príkazmi, ako napríklad: "Moja mama povedala …"
Často som si všimla, ako deti predškolského veku pripomínajú pravidlá dospelým príbuzným a učiteľom. Môžete si byť istí: ak sú pravidlá osobnej bezpečnosti spolu s inými pravidlami stanovené jasne, jednoduchým a pokojným spôsobom – vaše deti budú určite dodržiavajú pravidlá. Rozprávať sa s dieťaťom o bezpečnosti je potrebné už odmalička. Môžete to podať napríklad formou rozprávky aby pochopilo. Spomeňte si na rozprávku o červenej čiapočke.